Sommarresa till Estland

Första dagen i Estland åkte vi av färjan i Tallinn på förmiddagen. På vägen till dagens mål Tartu så svängde vi förbi Baltikums största vattenfall som ska vara ännu präktigare under vårtid. Sen åkte vi igenom en nationalpark där gamla herrgårdar stod som spön i backen. På Kolgas herrgård där vi besökte ett museum av typen ’Sjölunds gårsdmuseum XXL’ hade både de la Gardie och Stenbock huserat. Där fanns också ett osannolikt bra hamburgerställe som dök up som pop-up mitt i ingenstans. Tartu har ett jättesött rådhus och är kulturhuvudstad 2024.

Andra dagen ägnades åt att få bilen laddad till 100% och en stadsvandring, främst på Domberget där allsköns sevärdheter finns utspridda. Den gamla katolska katedralen som nu är en ruin, Ängelabron samt en väg med namnet Uppsala. Det visar sig att Johan Skytte varit drivande både av återuppväckadet av Uppsala universitet efter reformationen och bildandet av Tartu universitet, så Uppsala har en gata på Domberget och både Johan Skytte och Gustav II Adolf har varsitt monument.

Den tredje dagen korsade vi Estland från Tartu till Hapsal för att besöka vänner på Ormsö där vi fick en rejäl guidning av ön och dess historia under eftermiddagen som avslutades på Lill-Masgården i Rälby, fantastiskt intressant! Sen tog vi färjan tillbaka (det visar sig att färjan Vårdö trafikerat linjen) till Hapsal för att hitta vårt nattkvarter.

Den fjärde dagen i Estland gjorde vi Hapsal, där det var förvånande lätt att fördriva tiden. Stan är jättefin med trävillor med olika nivå på snickarglädjen. Borgen får 4,5 kanoner av 5, om man den bedöms på ruinskalan. Dom hade till och med ett fik där vi smällde i oss tårta på taket. Ilon Wiklands museum (illustratör av Astrid Lindgrenböcker) fick också ett besök och efter det tittade vi in i museet över svensk-esterna och deras bygder. Efter det en titt på tågstationen som varit ur bruk länge.
Vi gjorde också en utflykt utanför stan till Putkaste i Martna för att hitta spår efter släkten Nauckhoff, men det gjorde vi inte. Uppgiften att dom ens bott där bedömer vi som osäker.

Dag fem vankades det sill macka och köttpirog till frukost i det lokala bageriet, sen var det av mot Ösel! Färjorna dit var jättefina och gick en gång i halvtimmen, vi är lyriska! Första stoppet på Ösel var Kaali meteoritkrater. Vi hade ganska lågt ställda förväntningar som verkligen överträffades med råge. En cirkelrund liten sjö med näckrosor, och en förvånansvärt hög vall runt. Nästa stopp var Kuressaare (Regissör eller stad?) med en fin borg som vi vandrade runt i en hel del efter en lunch vid vallgraven. Sen till Hapsal mha den fina färjan för middag på vårt nya stamställe, Deitrich.

På den sjätte dagen lämnade vi Hapsal för att resa till Tallinn. Tallinn har ett nytt fint marinmuseum som naturligtvis blev den första Tallinn attraktionen. Efter det tilltog ett planlöst men trevligt traskande runt i Tallinns gamla stad.

På den sjunde resedagen lämnade vi Tallinn för Helsingfors med en mäkta trevlig färja, Megastar. I Helsingfors vandrade vi runt med varierande framgång, då det var vägarbeten både här och var. Även vädret varierade ganska kraftigt.