Tokyo – dag 3

Vi gick upp med tuppen för att försöka vara på Tokyos fiskmarknad senast åtta på morgonen, och det lyckades vi med. Det regnade och det visade sig att man inte riktigt fick komma in och titta där själva handeln skedde förrän klockan 10. Så guidebokens råd att vara där senast åtta var väl inte sådär jättebra. På sushirestaurangerna precis vid marknaden krävde de att vi skulle köpa en hel måltid sushi var för att man skulle få en plats och det hade vi inte lust med, så vi lommade iväg. Men inte så långt, för en par stenkast bort så såldes in en hel del mat i en marknad alldeles intill och där hittade vi ett trevligt ställe där vi åt sushi till frukost. Sushin, som var helt nygjord kom på rullband och man fick göra sig sitt gröna te själv. Vi gick därifrån till Ginza för att titta på finshoppingen där och regnet tilltog. Vi åkte till Shinjuku för att fortsätta shoppingturen och för att äta lunch. Lunchen intogs i restaurangområdet i tunnelbanan. Alla ställen hade en kö så det var bara att sätta sig utanför ett ställe som såg bra ut på pallarna som stod i rad utanför. Det gick förvånansvärt snabbt, både att ta sig fram i kön och att få sin mat. Vi delade upp oss i ett nudelteam och ett inte-nudelteam. Gott var det!

Efter shoppingen så rörde vi oss vidare Shibuja. Modern och fadern hade insett att det coola övergångsstället nog hade varit i Shibuja istället. Och så var det. Nu tilltog jakten på en hotellbar i toppen av någon skyskrapa med utsikt över korsningen (trots regnet som sedan länge var uppe i ösregnsstyrka). Efter att ha rådfrågat den lokala turistinformationen (som inte visste alls i och för sig) så åkte vi upp i samma skyskrapa som Lotta åkt upp i för knappt två år sen när hon var här. Där fanns en restaurang, men ingen bar. Men vi fick en annan skyskrapa utpekad för oss som skulle vara utrustad med bar. Vi tog oss dit i regnet, och mycket riktigt fanns där en bar där vi intog varsin drink. Sikten var sådär, men vi såg korsningen i alla fall. Till middag fick vi hot-pot. En massa grönsaker och köttbitar som vi kokade i i två grytor en vit och en röda. Den stackars servitören verkade både rejält förvirrad och lite rädd för oss. En ganska kall och mycket blöt dag i Tokyo.